Information om Digital konferens Forsen
Vi började med att skapa ett grafiskt manér, logotyp och en 60 sekunders animerad vinjett för sändningen med färginslag från Forsens grafiska manual men som ändå skulle kännas helt fristående från Forsens befintliga grafiska material. Detta låg sedan till grund för skapandet av en specialgjord hemsida med egen domänadress. På hemsidan hade vi bland annat en förinspelad trailer som vi spelat in i studion med vår ena reporter, Svea. Det fanns självklart ett ”Anmälningsformulär” där både adressuppgifter lagts till för att varje medarbetare skulle kunna få hem ett utskick och obligatoriska frågor att svara på kring temat hållbarhet. Dessa frågor kunde vi sedan knyta an till i sändningen.
Manus skrevs till tre olika förinspelade inslag. Det blev två reportage ute i Barkarbystaden med Forsens hållbarhetschef Camilla och Ida, miljöstrateg på Järfälla kommun. Vi gjorde även en inspelning med VDn Bengt på Stockholmskontoret, en så kallad ”Hot seat”.
Därutöver involverade vi samtliga kontor i landet i att spela in videosnuttar från deras kontor, deras vardag och skicka in bilder och film från olika byggnadsprojekt. Vi samlade ihop allt material, redigerade, klippte och satte musik.
Samtliga medarbetare fick även chansen att samordna på egen hand, eller ute på exempelvis projekt, att spela in klipp till Jerusalemadansen. Vi samlade sedan ihop alla videos och klippte ihop till ett härligt potpurri av musik och dans som användes i sändningen.
Utöver detta så planerades det in ett 10-tal länkdeltagare från kontoren som kunde delta live i sändningen och 6 st medarbetare som skulle hålla presentationer kring sina respektive områden med hållbarhet som övergripande tema.
– Interaktivitet i såna här lite längre sändningar lägger vi alltid stor vikt i och att få in många länkdeltagare kräver ett bra planerat körschema. Resultatet blev att det gav så mycket tillbaka för själva ”live-känslan”, fortsätter Jesper.
När väl livesändningen gick av stapeln hade vi adderat in flera game show inslag där alla deltagare svarade med sin mobil och en sändningsplattform som bjöd in till hög interaktivitet, pollfrågor, chattfunktion, likes osv… sänt i HD kvalité utan någon delay som det vanligtvis är i såna här typer av sändningar. Sändningen pågick i 3 h med tydliga ”reklamavbrott”.
Sammanfattningsvis så involverade sändningen bland annat:
- Landningssida
- Countdowns
- Vinjett
- Bumpers
- Förinspelade reportage
- Förinspelad ”hot seat” med VD
- Jerusalema dansen från flertalet olika ställen
- Ortsinslag från kontoret
- Game show inslag och final
- Programledare
- Bild i bild funktionalitet
- 15+ länkdeltagare
- Rekordstor interaktivitet
- Utskick till samtliga medarbetare
- Utvärdering
- Aftermovie