Digital konferens Forsen

Forsen runt

Vårt uppdrag var att hjälpa Forsen att skapa innehåll till sin första digitala konferens.


Forsen är ett byggprojektledningsföretag med spetskompetenser inom bland annat hus, anläggning och bostad och har kontor på sju orter i Sverige.

Vårt uppdrag var att hjälpa Forsen att skapa innehåll till sin första digitala konferens. Temat för konferensen var hållbarhet, och mer detaljerat hur Forsen arbetar med hållbarhet idag och hur det genomsyrar organisationen samt vad man kan förbättra inom området framgent. Många har inte varit på alla kontor och det var därför viktigt att man skulle kunna få en liten inblick hur alla har det i sin vardag.

– Ganska tidigt i processen kom vi upp med idén att vi skulle anspela på gamla trotjänaren Landet runt på Svt som sänts i över 25 år. Deras programidé är lika enkel som genialisk, de tar sig runt i Sverige och gör reportage och inslag i människors vardag och arbetsplatser. Så det blev därför ”Forsen runt” som kunden gillade direkt i första pitchen, säger Jesper Owe, Creative Director.

När konceptet var framtaget var det dags för att börja planera, göra upp en projekt- och tidsplan, kreera programinnehåll och olika segment och välja lämplig studio där sändningen skulle sändas ifrån. Vi ville att det skulle kännas interaktivt, roligt och lättsamt men för den skull inte förta de viktiga ämnena.

Information om Digital konferens Forsen

Vi började med att skapa ett grafiskt manér, logotyp och en 60 sekunders animerad vinjett för sändningen med färginslag från Forsens grafiska manual men som ändå skulle kännas helt fristående från Forsens befintliga grafiska material. Detta låg sedan till grund för skapandet av en specialgjord hemsida med egen domänadress. På hemsidan hade vi bland annat en förinspelad trailer som vi spelat in i studion med vår ena reporter, Svea. Det fanns självklart ett ”Anmälningsformulär” där både adressuppgifter lagts till för att varje medarbetare skulle kunna få hem ett utskick och obligatoriska frågor att svara på kring temat hållbarhet. Dessa frågor kunde vi sedan knyta an till i sändningen.

Manus skrevs till tre olika förinspelade inslag. Det blev två reportage ute i Barkarbystaden med Forsens hållbarhetschef Camilla och Ida, miljöstrateg på Järfälla kommun. Vi gjorde även en inspelning med VDn Bengt på Stockholmskontoret, en så kallad ”Hot seat”.

Därutöver involverade vi samtliga kontor i landet i att spela in videosnuttar från deras kontor, deras vardag och skicka in bilder och film från olika byggnadsprojekt. Vi samlade ihop allt material, redigerade, klippte och satte musik.

Samtliga medarbetare fick även chansen att samordna på egen hand, eller ute på exempelvis projekt, att spela in klipp till Jerusalemadansen. Vi samlade sedan ihop alla videos och klippte ihop till ett härligt potpurri av musik och dans som användes i sändningen.

Utöver detta så planerades det in ett 10-tal länkdeltagare från kontoren som kunde delta live i sändningen och 6 st medarbetare som skulle hålla presentationer kring sina respektive områden med hållbarhet som övergripande tema.

– Interaktivitet i såna här lite längre sändningar lägger vi alltid stor vikt i och att få in många länkdeltagare kräver ett bra planerat körschema. Resultatet blev att det gav så mycket tillbaka för själva ”live-känslan”, fortsätter Jesper.

När väl livesändningen gick av stapeln hade vi adderat in flera game show inslag där alla deltagare svarade med sin mobil och en sändningsplattform som bjöd in till hög interaktivitet, pollfrågor, chattfunktion, likes osv… sänt i HD kvalité utan någon delay som det vanligtvis är i såna här typer av sändningar. Sändningen pågick i 3 h med tydliga ”reklamavbrott”.

Sammanfattningsvis så involverade sändningen bland annat:

  • Landningssida
  • Countdowns
  • Vinjett
  • Bumpers
  • Förinspelade reportage
  • Förinspelad ”hot seat” med VD
  • Jerusalema dansen från flertalet olika ställen
  • Ortsinslag från kontoret
  • Game show inslag och final
  • Programledare
  • Bild i bild funktionalitet
  • 15+ länkdeltagare
  • Rekordstor interaktivitet
  • Utskick till samtliga medarbetare
  • Utvärdering
  • Aftermovie

Vill du veta mer?