Kategorier
Arkiv
Digitala event är vår nya verklighet. Men om vi ser framåt kommer steget till att anordna fysiska event igen troligtvis ske gradvis. Detta innebär att förhoppningsvis fler företag ser sig om efter studios som passar för hybridevent. Detta innebär ni kombinerar ett fysiskt möte med en digital lösning, era deltagare kan alltså både vara med på plats eller delta hemifrån.
Vi på Memento samarbetar med flera studios som ger er möjligheten att sända online, samtidigt som ni har allt ifrån 2-1000 personer på plats i studion. Självklart ska upplevelsen vara detsamma för alla deltagare, oavsett om de är med fysiskt eller digitalt. Därför gäller det att tänka till och anpassa ert innehåll för att det ska passa bägge målgrupper. För att lyckas med detta kan du bland annat korta ner agendan något, lägga in fler pauser i programmet samt engagera era deltagare med digital interaktion då alla kan delta på samma sätt. Det kan vara att de exempelvis får delta i enkäter, skicka frågor till talaren, ha en aktiv chatt där alla deltagare kan prata och dela kontaktinformation eller ha en teambuilding aktivitet som ni utför digitalt.
Eftersom majoriteten av de digitala studios som vi erbjuder är uppbyggda i tidigare konferenslokaler, så finns det tillgång till mat, logi och andra viktiga faciliteter som krävs vid ett fysiskt event. Till de personer som deltar online kan vi enkelt skicka hem lunch, snacks eller liknande till vid behov. Detta brukar ofta vara mycket uppskattat av de personer som inte har chansen att delta fysiskt.
En stor fördel med ett hybridevent kommer vara att plötsliga händelser som ett inställt flyg eller sjukdomar som gör att man inte kommer att kunna vara på plats kommer inte längre att vara ett problem. Lösningen blir så enkel, att personer byter ut sin fysiska biljett mot en digital. På så sätt slipper de missa konferensen och kan känna sig delaktiga på ett annat sätt.
När ni har ett digitalt eller hydridevent så får ni absolut inte glömma att samla data för att sedan kunna utvärdera resultatet. Detta kan ni göra genom mailutskick, registreringar till webinar, delningar i sociala medier, frågeformulär och feedback är oerhört viktigt för att ni ska kunna göra det ännu bättre nästa gång. När eventet sker digitalt är det relativt enkelt att samla data som ni sedan kan analysera, ta vara på det!
Läs gärna mer om digital konferens på vår hemsida!