Kundevent – Italian Night with Tapwell

Uppdrag

Tapwell som är ett svenskt företag erbjuder blandare för kök och för badrum. De är oerhört stolta över att de köper in sina kranar från Italien och vill gärna visa upp och berätta detta för sina kunder.

Några gånger varje år bjuder de in sina kunder och återförsäljare med målet att bygga relationer och visa sina kvalitetsprodukter från Italien. Det har tidigare inte varit ett genomtänkt event och Tapwell har känt att de inte riktigt fått till det. De tog kontakt med oss då de ville ha hjälp med att få ihop helheten och skapa ett genuint event.

Utformning

Det var bestämt att detta kundevent skulle utföras på Tapwells kontor i Stockholm så det fick vi utgå ifrån. Vår projektledare Sandra tänkte att eventet egentligen inte hängde på maten då man kan köpa bra italiensk mat på andra ställen än i Italien. Målet var att hitta en personlighet som kunde sätta standarden på hela kundeventet.

”När man inte kan ta kunderna till Italien, så får man ta Italien till kunderna.”

Med tanke på att den genuina känslan var oerhört viktig för Tapwell så valde vi att kombinera evenemanget med Connie, en härlig drivande italienska med en enorm personlighet. När Connie väl var inbokad var det dags att påbörja planeringen, vad skulle det bjudas på och hur skulle den rätta känslan infinna sig? Tapwells önskemål var att det skulle bjudas på en enklare buffé med typiska italienska rätter. Självklart fick Connie komma med sina inputs på vad som brukar fungera då hon har stor erfarenhet dels från hennes tid på Meno Male, en pizzeria som serverar äkta napolitansk pizza i Stockholm.

Tanken med hela kundeventet var att det skulle finnas en ”hemmakänsla” där man kom hem till Connie i Italien. För att skapa detta var dukning, mat och Connie de viktigaste delarna. Connie som pratar både italienska och svenska berättade om maten med extrem inlevelse innan kunderna fick smaka på de olika delikatesserna. Vad var skillnaden mellan de olika ostarna? Hur lägger man in egna oliver?

Resultat

Kundeventet på Tapwell resulterade i en fantastisk kväll och kunderna gick därifrån med ett leende på läpparna. Den största förändringen från tidigare var att maten inte var i centrum, utan personligheten Connie tog den platsen istället. Gästerna upplevde att det var ett härligt inslag att det var någon på plats som kunde Italien på riktigt. Hon kunde prata för maten och svara på alla möjliga frågor som kom upp. Connie´s egna inlagda oliver blev en succé och allt kändes extremt genuint och äkta, precis som det var tänkt.

Tidigare har Tapwell haft omkring 3-4 kundevent per år och i och med vår hjälp så ger de dem möjlighet att utöka till 6-8 kundevent per år. Vi kommer hjälpa dem med detta och förhoppningsvis infaller nästa kundevent redan om någon månad. Nu har vi konceptet klart vilket underlättar planeringen inför kommande samarbeten!

Ansvarig projektledare

Sandra Molnár
sandra@mementoevent.se

08-6674000
070-7665126

Referens slutkund

Daniel Nettelbladt, Tapwell