Nordman

Uppdrag

Nordman är ett Stockholmsbaserat företag som utvecklar verktyg som hjälper företag att sälja mer. De är marknadsledande i Norden med Argus CRM för dagligvaruhandel, servicehandel, retail och storhushåll.

Under året presenteras en hel del nyheter på Nordman som de gärna visar upp för sina kunder ute i landet. En gång per år anordnar de därför ett kundevent med syftet att presentera sina nyheter, anordna en användarförening och självklart att de får träffa sina kunder och skapar en relation med dem.

Under föregående år bokade Nordman julbord med vår projektledare Emmy och var mycket nöjda med hennes hjälp. Det kändes därför naturligt för dem fråga oss om hjälp även inför deras två kundevent. Då de tidigare anordnat sina kundevent själva ville de främst ha hjälp av oss att tänka utanför boxen och skapa något helt nytt samt att de under kvällen skulle kunna lägga 100 % fokus på sina kunder. De har inte haft kundevent i Malmö tidigare, så även detta var något de absolut behövde hjälp med.

Vi fick alltså i uppdrag att hjälpa Nordman att anordna två kundevent i mars, ett i Stockholm och ett i Malmö.

Utformning

Det absolut viktigaste vid val av lokal var att de skulle kunna vara på samma plats under hela dagen. Gruppen skulle inte behöva förflytta sig för varken användarförening, middag eller aktivitet. Vi utgick därför utifrån lokal och valde därefter en aktivitet som passade både lokalen och den känsla som Nordman ville skapa hos sina kunder.

Upplägget för båda kundeventen var i stort sett desamma och började som sagt med användarförening följt av föreläsning. Därefter var det dags för fördrink, mingel och middag.

I Stockholm var tanken att ha ett lite större evenemang där de satsade på en mer omfattad aktivitet i form av en dinnershow som de byggde upp inne i Venue 81. Denna aktivitet utformas så att ni hamnar mitt i er egna Game Show där er programledare utmanar er i frågesport och galna utmaningar under kvällen. Under middagen körde de tre set där första setet satte igång direkt efter fördrinken. Den sista finalen utspelades efter dessert och kaffe och var en perfekt övergång när middagen övergick till fest. En DJ gick på och kunderna hade chansen att avsluta kvällen på dansgolvet.

I Malmö var de ute efter att skapa en mer intim känsla då det var det första kundeventet utanför Stockholm. Tanken var att alla de 40 gäster som skulle dyka upp skulle känna sig uppskattade. Aktiviteten blev därför lite annorlunda och hela kvällen hade ett stort fokus på musik. Med tanke på att den genuina känslan var så viktig i Malmö så valde vi att kombinera Malmös kundevent med Max, en extremt uppskattad och härlig trubadur. När Max väl var inbokad så var det dags att planera upp kvällens aktivitet. Max fick självklart komma med sina inputs på vad som brukar fungera och vi landade i ett musikquiz under middagen. Han fortsatte sedan spela under kvällen vilket var oerhört uppskattat. När han gick av scen satte DJ:n igång för att behålla den härliga och positiva stämningen ända fram till stängning.

Resultat

De båda kundeventen resulterade i två fantastiska kvällar och av det vi uppfattade gick både kunder och Nordman därifrån nöjda. Nordman kunde slappna av under kvällen och litade fullt ut på att Memento Event skötte alla bitar på plats. Då de under hela processen haft en mycket tajt dialog kände sig Nordman även delaktiga vilket var viktigt för dem, de visste därför vad som skulle hända under kvällen. De kände även att de vi tillsammans fick till de där lilla extra som behövdes för att skapa en wow-känsla som inte tidigare funnits.

Nordman och Memento Event har fortsatt kontakt och pratar redan om årets julfest och nästa års kundevent!

Referens slutkund

Linnea Berglund, Nordman